Kan det vara sant!?
Om sakprosa och gestaltning; om att skriva och läsa
Tid: måndag 27 april 2015 kl. 13–16.15
Plats: Börssalen, Svenska Akademien, Källargränd 4, Stockholm.
Ett seminarium om sakprosans ställning i skolan.
Hur gestaltar man det svåra: krig, människors flykt, raspolitik och folkmord? Det som inte får hända. Hur gör man det begripligt för elever i ett klassrum i ett demokratiskt samhälle?
Sakprosan är en väg till kunskap om vår tillvaro och historia. Nätverket Gläfs har under några år genom seminarier och skolprojekt framhållit den av skolan ofta bortglömda litterära sakprosan som en väg till både lärande och läsande. Nätverket inbjöd till ett seminarium om sakprosan på Svenska Akademien: om att välja form och innehåll, om att skriva och läsa. Under eftermiddagen belystes också forskning om ungas uppfattning om demokrati och skolbibliotekens roll.
Deltagarna fick möta historikern och ständige sekreteraren Peter Englund och författaren och journalisten Ylva Herholz samt lärare och skolbibliotekarier som använt deras böcker i sin undervisning; Mikael Persson, lektor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet och Barbro Westlund, läsforskare vid Stockholms universitet.
Dokument som pdf (storlek inom parentes):
- Introduktion av Beata Arnborg (60 kB)
- Ungdomars förhållande till demokratin av Mikael Persson (3,8 MB)
- Att arbeta med faktatexter i undervisningen av Barbro Westlund (0,4 MB)
- Sakprosa i skolan: Ekdalaskolan av Johanna Pettersson och Linus Rydberg (0,8 MB)
- Fackboksprojekt på Snösätraskolan av Marianne Bloch och Elisabeth Ljungdahl (48,3 MB)
- Program (0,3 MB)