Dolatkhah, Mats (2011): Det läsande barnet: minnen av läspraktiker, 1900–1940. (Doktorsavhandling, Institutionen för biblioteks- och informationsvetenskap, Högskolan i Borås.) Länk till dokumentet
Englund, Boel & Ledin, Per (red) (2003): Teoretiska perspektiv på sakprosa. Lund: Studentlitteratur.
Gear, Adrienne (2015): Att läsa faktatexter: undervisning i kritisk och reflekterande läsning. Natur & kultur
Gómez, Elsa (2008): Faktaboken som pedagogisk resurs. Lund: Studentlitteratur.
Henning Ingmarsson, Jenny (2010): Elevers kunskapsarbete i skolbiblioteket: en kunskapsöversikt. Stockholm: Nationella skolbiblioteksgruppen. Ladda ner pdf
Hjort, Madeleine (2013): Läsfrämjande och boksamtal med fokus på facklitteratur: Gläfs skolprojekt 2012. – Rapport (pdf, 194 kB) – Litteraturlista (pdf, 92 kB) – Utdrag ur utvärderingarna (pdf, 1,6 MB)
Johansson, Monika & Thunberg, Lisa (2005): Barns läsning av facktexter: en studie av skolbibliotekariers och pedagogers syn på barns läsning och förståelse av facktexter. Sid 5–6. (Magisteruppsats, Institutionen för biblioteks- och informationsvetenskap, Högskolan i Borås.) Länk till dokumentet
Kjersén Edman, Lena (2013): Tala om böcker: boksamtal på bibliotek, i skola och på nätet. Lund: BTJ Förlag.
Mauritzon, Sara & Wijk, Sara (2008): Att få upp ögonen för faktaboksfrågan: en kartläggning av barnbibliotekariers förmedling av faktaböcker på bokprat. (Examensarbete för magisterexamen i Biblioteks- och informationsvetenskap vid Lunds universitet.) Hämta som pdf
Reichenberg, Monica: Om textsamtal och svaga läsare. Hämta som pdf
Roswall, Åsa & Westerberg, Charlotta (2006): Barn läser faktaböcker: en studie om hur några barn använder och uppfattar faktaboken. (Magisteruppsats, Institutionen för biblioteks- och informationsvetenskap, Högskolan i Borås.) Länk till dokumentet
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Om du fortsätter att använda denna webbplats kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok